Қорқыту туралы жадынама

Ата-аналар қорқытуды қалай жеңе алады.

Қорқыту (bullying, ағылш. bully-бұзақы, сұмдық, бадас, дөрекі, зорлаушы) – бір немесе балалар тобының басқа балаға (басқа балаларға) саналы қатыгез қарым-қатынастың, физикалық, ауызша және (немесе) психологиялық қудалаудың ұзақ процесі. Балалар тек мектепте ғана емес, әлеуметтік желілерде де боулингке ұшырауы мүмкін, бұл әлдеқайда қиын. Көптеген зерттеулер буллингтің жеке тұлғаның қалыптасуына және осы жағдайға қатысушылардың барлығының – буллерлердің (қуғыншылардың), құрбандардың да, көрермендердің де тағдырына өте ауыр зардаптары бар екенін дәлелдейді. Қорқыту қорлау мен қорқытуға төзетіндерге ғана емес, оларды қолданатындарға да теріс әсер етеді.

Егер сіздің балаңыз қорқытудың құрбаны болса

Балалардың көпшілігі қорлық көргенін мойындаудан ұялады. Олар бұл туралы ешкімге айтпауы мүмкін. Егер сіздің балаңыз сізге көмек сұрап келсе, оны байыпты қабылдаңыз. Егер бала алғаш рет көмек сұраса, бірақ оған байыпты қарамаса, екінші рет ол сізге жүгінбейді.

Егер сіздің балаңыз сізге көмек сұрамаса, оның қорқытудың құрбаны болғанын көрсететін келесі белгілерге назар аударыңыз:

Бала қорқытудың құрбаны екенін қалай болжауға болады?

Міне, назар аудару керек сигналдар.

•Сіздің балаңыз:-үйге сыныптастарының немесе құрдастарының ешқайсысын әкелмейді және бос уақытын үйде жалғыз өткізеді.
•Бос уақытын өткізетін жақын достары жоқ (спорт, компьютерлік ойындар, музыка, телефон арқылы ұзақ әңгімелер).
•Сыныптастары оны туған күндерге, мерекелерге сирек шақырады немесе ол ешкімді өзіне шақырмайды, өйткені ол ешкім келмейді деп қорқады.
•Таңертең ол жиі бас ауруына, асқазанның бұзылуына шағымданады немесе сабаққа бармау үшін қандай да бір себептермен келеді;
•Ойланған, тұйық, тәбетсіз тамақтанады, тыныш ұйықтайды, жылайды немесе түсінде айқайлайды.
•Оның пессимистік көңіл-күйі бар, ол ОУ-ға барудан қорқады немесе өзін-өзі өлтіреді деп айтуы мүмкін.
•Оның мінез-құлқында көңіл-күйдің күрт өзгеруі көрінеді.
•Ашулану, реніш, тітіркену ата-аналарға, туыстарына, әлсіз заттарға (кіші інілері, үй жануарлары) әсер етеді.
•Ақшаны сұрайды немесе жасырын түрде алады, оның теріс қылығының себебін нақты түсіндірмейді (үлкен ақша, қымбат заттар, зергерлік бұйымдар жоғалып кеткен жағдайда ерекше алаңдаушылық туғызады – ақшаны бопсалаушылардан сатып алуға, алкоголь, есірткі сатып алуға пайдалануға болады).
•Үйге кішкентай абразиялармен, көгерулермен келеді, оның заттары еденді біреу сүртіп алғандай көрінеді; кітаптар, дәптерлер, сөмке апатты жағдайда.
•ОУ-ға стандартты емес жолды таңдайды.

Егер сіздің балаңыз ренжіді деп ойласаңыз немесе баланың өзі сізге бұл туралы айтқан болса, сіз оған көмектесе аласыз. Ата-аналар баланың өзіне деген сенімділігіне жақсы әсер етеді және оларға проблемаларды шешудің ең жақсы тәсілдерін үйрете алады. Міне, сіз балаңызға қалай көмектесе аласыз:

•Баланың мұғалімімен сөйлесіңіз, құқық бұзушының ата-анасымен бірден қақтығыспаңыз. Егер мұғалім ештеңе жасамаса, директорға хабарласыңыз.
•Балаңызға қорқытуға қарсы тұрудың агрессивті емес тәсілдерін үйретіңіз-ол қорлаушыдан аулақ болсын немесе одан аулақ болсын, достарымен араласуға ауыссын немесе оған көмектесе алатын адаммен сөйлессін.
•Балаңызға сенімді әрекет етуге көмектесіңіз. Оны жайылған иықпен жүруге, басқалардың көзіне қарауға, анық және қатты сөйлеуге үйретіңіз.
•Балаларды жұдырықпен мәселелерді шешуге шақырмаңыз. Бала төбелес кезінде зардап шегуі мүмкін, қиындыққа тап болуы мүмкін және қиянат жасаушылармен қақтығысты күшейтуі мүмкін.
•Баланы сабақтан тыс шығармашылық, спорттық және т.б. іс-шараларға қатыстырыңыз. Содан кейін оның кеңірек әлеуметтік шеңбері және достары көп болады.

Егер сіздің балаңыз қорлаушы болса

Әрбір ата-анаға баласының басқаларды ренжітетініне сену қиын, бірақ кейде бұл орын алады. Бірақ егер ол қазір басқаларды мазақ етсе, бұл оның болашақта осылай істейтінін білдірмейді. Ата-аналар баланың өзгеруіне көмектесіп, құрдастарымен жақсы қарым-қатынас жасай алады.

Бала Буллер (қуғыншы) бола алады деп қалай болжауға болады?

Міне, назар аудару керек сигналдар.

•Сіздің балаңыз: – ашуланшақ, теңгерімсіз (төбелеседі, аты аталады, ұрысады, тістейді және т.б.).
•Үйге қымбат әшекейлер әкеледі, олардың пайда болу себебін түсіндірмей, өз ақшасы бар.
•Үлкен жасөспірімдермен немесе ересектермен топтастырылған.
•Қатыгез бейімділікті көрсетеді.
•Көзді ашып-жұмғанша ол қанағаттанудан ашулануға ауысады.
•Ойында достарына өз ережелерін жүктейді.
•Кішкентай реніштер үшін кек, оларды ұмытудың орнына.
•Нұсқауларды елемейді және оңай тітіркенеді.
•Ол жанжалға себеп іздегендей әрекет етеді.
•Ата-аналарды құрметтемейді немесе олармен, әсіресе аналармен бірге қарастырылмайды.

•Басқаларға жанашырлық танытпайды.
•Агрессивтілікті бағалайды.
•Бұйрық беруді ұнатады.
•Жеңілгенді ұнатпайтын жеңімпаздың батылдығын көрсетеді.
•Бауырларымен жиі ант береді.

Балаға көмектесу үшін не істей аласыз:

•Мұны байыпты қабылдаңыз. Қорқытуды уақытша нәрсе ретінде қабылдамаңыз. Егер бұл сіздің балаңызға қалай әсер ететініне мән бермесеңіз, басқа біреудің зардап шегетінін есте сақтаңыз.
•Балаңызбен сөйлесіңіз, оның басқаларды неге ренжітетінін біліңіз. Көбінесе балалар қайғылы, ашулы, жалғыздық немесе сенімсіздік сезінгенде осылай әрекет етеді. Кейде бұл мінез-құлықтың себебі үйде, отбасында кейбір өзгерістер болады.
•Баланы басқаларға жанашырлық танытуға үйретіңіз, оған ренжіген адамның өзін қалай сезінетінін түсіндіріңіз.
•Сынып жетекшісінен балаңызда қандай да бір проблемалар бар-жоғын сұраңыз. Мүмкін ол қандай да бір тақырыптан артта қалған шығар немесе достар табу қиынға соғады. Балаңызға бұл мәселені шешуге қалай көмектесе алатыныңызды сұраңыз.
•Сіздің балаңыз үйде ренжіді ме деп ойлаңыз. Көбінесе басқаларды қорлайтын балалардың өздері ата-аналарын немесе отбасы мүшелерін қорлаудың құрбаны болды.

Балаңызға мұқият болыңыз, онымен сенімді қарым-қатынасқа ұмтылыңыз, қиын жағдайларда оны қолдаңыз, мұғалімдерден, психологтардан және білім беру ұйымының басшыларынан көмек сұраңыз!

Ата-аналар қорқыту көріністерінің алдын алуда маңызды рөл атқара алады.

Бұл туралы бірнеше кеңестер:

•Балаларды мәселелерді сындарлы, агрессивтіліксіз шешуге үйретіңіз, олар сәтті болған кезде оларды мадақтаңыз.
•Өздерін жақсы ұстаған кезде оларды мадақтаңыз, бұл олардың өзін-өзі бағалауын арттыруға көмектеседі. Балаларға өз көзқарастарын қорғау үшін өзіне деген сенімділік қажет.
•Балалардан ОУ-да олардың күні қалай өткенін сұраңыз, олардың сыныптастары мен проблемалары, ОУ туралы не айтатынын мұқият тыңдаңыз.
•Қорқытуға байыпты қараңыз. Балалардың көпшілігі ренжігендерін айтуға ұялады. Мүмкін сізде балаға көмектесуге бір ғана мүмкіндік бар шығар.
•Егер сіз біреудің ренжігенін көрсеңіз, балаңыз қорлаушы болса да, балаға қосылуды ұмытпаңыз.
•Баланы мұқтаж адамдарға көмек көрсетуге шақырыңыз.
•Ешкімді өзіңіз ренжітпеңіз. Егер балалар үйде ренжісе, олар басқаларға ашуланады. Егер сіздің балаңыз сіздің басқа біреуді ренжіткеніңізді, оны мазақ еткеніңізді немесе біреу туралы өсек айтқаныңызды көрсе, олар да солай жасайды.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Қосымша ақпарат көздері

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x